Wypadek auta - czyli jak rozliczyć się z warsztatem

17 lipca 2019
Wypadek auta - czyli jak rozliczyć się z warsztatem
Sposób rozliczeń z warsztatem zależy od właściciela samochodu, który brał udział w kolizji czy wypadku. Od właściwej decyzji zależy, czy odszkodowanie otrzymane od towarzystwa ubezpieczeniowego wystarczy na wszystkie naprawy pojazdu.
 
Do wyboru są dwie formy rozliczeń - gotówkową lub bezgotówkową forma likwidacji szkody. Różnica w tych formach polega na tym, że w przypadku gotówkowej likwidacji szkody ubezpieczeniowe wypłacane jest z OC sprawcy właścicielowi samochodu, a w przypadku rozliczenia bezgotówkowego, auto naprawia warsztat, który rozlicza się bezpośrednio z ubezpieczycielem. 
 

Rozliczenie gotówkowe

W rozliczeniu gotówkowym wysokość należnego odszkodowania wyliczana jest w oparciu o kosztorys planowanych napraw, wyliczany przez właściciela pojazdu. Wycena, czyli kosztorys wykonuje rzeczoznawca z towarzystwa ubezpieczeniowego. Likwidatorzy szkód z ubezpieczalni polecają tę metodę rozliczania szkody, podkreślając, że w tym wypadku wymagane jest minimum formalności, a czas wypłaty odszkodowania jest krótszy. Niestety, wysokość odszkodowania często ustalana jest dosyć pobieżnie, w oparciu o części zamienne. Właściciel samochodu powinien spodziewać się również niespodzianek, takich jak VAT. Ustalając z likwidatorem wycenę odszkodowania według kosztorysu, należy upewnić się, czy kosztorys zawiera podatek VAT na części zamienne oraz usługi warsztatowe.
Zdarza się, że ubezpieczalnie podają wyceny nie zawierające podatku, obarczając nim kierowcę. Ceny części zamiennych i usług warsztatowych, podane w kosztorysie również należy przeanalizować, sprawdzając, jakie obowiązują na twoim terenie. Często ubezpieczalnie wyliczają je nie na podstawie cennika autoryzowanej stacji obsługi, a na podstawie cen warsztatu, który ma podpisaną umowę z ubezpieczycielem. To powoduje, że ceny są niższe, niż te obowiązujące w ASO. Pamiętaj, że oryginalne części do twojego auta, które uległy zniszczeniu podczas kolizji,  możesz zastąpić oryginałami. Przyjęcie bezspornej części odszkodowania nie zamyka drogi do dalszego dochodzenia swoich praw, w przypadku, gdy wejdziesz w spór z ubezpieczycielem, dotyczącym wysokości odszkodowania wyliczonego na podstawie kosztorysu.
 
Oprócz pułapek kryjących się w tworzeniu kosztorysu przez likwidatora, zaletą tego rozwiązania jest niewątpliwie krótki czas likwidacji szkody. Sprawę można załatwić w ciągu 3 do 7 dni. Z tej formy rozliczeń najczęściej korzystają właściciele starszych aut, którym nie zależy na naprawach w ASO. 
 

Rozliczenie bezgotówkowe

W tym rozwiązaniu problem stanowi znalezienie warsztatu, który ma  podpisaną umowę z danym towarzystwem ubezpieczeniowym. Samochód trafia do warsztatu, który rozlicza się bezpośrednio z danym towarzystwem ubezpieczeniowym. Do właściciela należy właściwie tylko odbiór naprawionego auta. Plusem tego rodzaju rozliczeń jest prostota rozwiązania, gdzie właściciel nie musi angażować ani swojego czasu, ani pieniędzy w rozliczenia. To przydatne rozwiązanie w przypadku, gdy odszkodowanie wypłacane jest z polisy OC sprawcy, jednak, należy wrócić uwagę, na zapis w umowie, mówiący o amortyzacji samochodu. Może okazać się, że kwota odszkodowania jest pomniejszona o procent wartości wymienianych części.  Realna wartość wypłaconego odszkodowania może okazać się niewystarczająca do wykonania naprawy. Bezgotówkowa forma likwidacji szkody polecana jest szczególnie właścicielom aut nowych, do pięciu lat, naprawianych z OC sprawcy.
 
Warunkiem skorzystania z bezgotówkowej formy likwidacji szkody jest podpisanie pełnomocnictwa dla warsztatu, dotyczącego jednorazowego odbioru odszkodowania. Minusem jest fakt, że  nie ma wpływu na to, jakie części będą używane do naprawy. 
 

Podsumowanie

Przed podjęciem decyzji, należy zrobić dokładne rozeznanie w cenach, oferowanych przez okoliczne warsztaty i nieautoryzowane serwisy. Wysokość odszkodowania ustala się w drodze wyceny kosztów naprawy samochodu lub w oparciu o faktury za wykonane naprawy. Szkody całkowite wylicza się, stosując metodę różnicową, gdzie wysokość odszkodowania to wartość rynkowa auta przed szkodą pomniejszona jest o wartość rynkową auta po szkodzie. Często dochodzi tu do sporów i różnic z ubezpieczycielami.