
Jak prawidłowo holować i przygotować pojazd do holowania? Jakich błędów nie popełnić i jak bezpiecznie przeprowadzić holowanie w terenie zabudowanym, niezabudowanym lub na drodze szybkiego ruchu? Na wszystkie te pytania odpowiadamy w dzisiejszym artykule.
Kiedy można holować samochód
Żeby przeprowadzić holowanie pojazdu, należy spełnić kilka ważnych warunków. Z perspektywy polskiego prawa oraz bezpieczeństwa w ruchu drogowym najistotniejsze jest, aby pamiętać, że:
- holowanie auta wiąże się z ograniczeniem prędkości pojazdu holującego (30 km/h w obszarze zabudowanym lub 60 km/h w obszarze niezabudowanym)
- pojazd holujący musi mieć włączone światła mijania
- pojazd holowany powinien być kierowany przez osobę mającą uprawnienia odpowiedniej kategorii
- holowanie musi przebiegać na połączeniu uniemożliwiającym przypadkowe odczepienie podczas jazdy
- pojazd holowany powinien zostać oznaczony trójkątem ostrzegawczym (na zewnątrz pojazdu, po lewej stronie tyłu nadwozia) oraz mieć włączone światła pozycyjne
- układ hamulcowy w obu pojazdach musi być sprawny, jeśli połączenie jest giętkie (w przypadku sztywnego połączenia tylko samochód holujący musi mieć działające hamulce)
- maksymalna odległość między samochodami powinna wynosić 3 m (na połączeniu sztywnym) lub 4-6 metrów na połączeniu giętkim
- połączenie powinno być oznakowane żółtą lub czerwoną chorągiewką, lub biało-czerwonymi pasami (wyjątek stanowią tu pojazdy silnikowe Sił Zbrojnych RP).
Kiedy holowanie jest zabronione?
Niesprawny układ kierowniczy lub hamulce w pojeździe holowanym są jednym z ważniejszych powodów tego, że holowanie nie może się odbyć (o ile jego sposób nie wyklucza ich używania). Warto jednak pamiętać, że zabronione jest także holowanie pojazdów silnikowych, gdy:
- układ hamulcowy działa jedynie w przypadku sprawności silnika, a jednostka napędowa nie działa (zasada ta dotyczy holowania na połączeniu giętkim),
- samochód holujący posiada przyczepę lub naczepę
- manewr ten ma dotyczyć więcej niż jednego pojazdu (wyjątkiem są pojazdy członowe)
- masa rzeczywista pojazdu holującego jest mniejsza niż holowanego (reguła ta dotyczy sytuacji, gdy holowanie odbywa się bez udziału układu kierowniczego i hamulcowego auta holowanego)
- pojazdy znajdują się na autostradzie (w takim wypadku należy skorzystać z pomocy specjalnie do tego przeznaczonych aut).
- Podczas holowania nie używa się też świateł awaryjnych
Dodatkowe informacje i porady
Za holowanie odpowiada zawsze osoba holująca i to na niej spoczywa odpowiedzialność za złe przygotowanie pojazdów do tego rodzaju awaryjnego pokonywania drogi. Dodatkowo nie warto mieć świadomość, że:
- kierowcy powinni ustalić między sobą podstawowe sygnały, które podczas holowania zwiększą bezpieczeństwo wszystkich manewrów
- holowanie na połączeniu giętkim warto przeprowadzać zawsze na lekko napiętej lince - pozwoli to na utrzymanie odpowiedniej odległości między autami oraz nie doprowadzi do najechania na połączenie między samochodami